WYSIWYG Web Builder
Bemutatkozás:

Az 1968-ban alapított Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola Főiskola 1974 őszétől Győrben folytatta működését. Egy zöldmezős beruházás eredményeképp, korábbi szegedi és budapesti telephelyeiről folyamatosan lakta be az új intézményt.

A főiskolai kollégiumban hamar felmerült - a korábban be nem tervezett -  igény az információk áramlásának elősegítésére. Egy, a távközléssel is foglalkozó főiskolán szinte adta magát a megoldás. Így kezdődött meg a kollégium költségvetéséből, de a főiskolai hallgatók egy ambiciózus csoportjának irányításával, és munkavégzésével, egy vezetékes kollégiumi rádió kiépítése, az erre a célra átalakított K3/IV emeleti mosókonyhára alapozva.

A KTMF Stúdió rendszeres, szerkesztet adásainak indulását az 1975. december 15-i naphoz kötjük.

A KTMF Stúdió Alapítványt 2010. április 4-én, annak a szellemi és tárgyi örökségnek a megóvására, továbbfejlesztésére hozta létre az alapító, amely tudás, tapasztalat, eszköz, és hanganyag a stúdió elmúlt 35 évében felhalmozódott.

A KTMF Stúdió története:

A KTMF Stúdió jól szervezett és magas színvonalú műsoraival hamar felküzdötte magát a nagyobb hagyománnyal rendelkező egyetemek és főiskolák stúdióinak élmezőnyébe.

Akkoriban nem volt jellemző ezekben az egyetemi stúdiókban az előre elkészített és közzétett heti műsorrenddel dolgozó stúdió. Ám a KTMF Stúdiónak sokáig egyik kiemelkedő jellemzője volt ez a tudatos, felkészült műsorpolitika.

Sikerrel készített már a kezdetekkor olyan hanganyagokat, amelyeket a Magyar Rádió is műsorára tűzött.

A Stúdió a hallgatók intézménnyel kapcsolatos informálása mellett a nevelés, ismeretterjesztés, a kulturális igénykeltés egyik fontos eszközévé vált, és nem utolsó sorban vélemény formáló erővé lépett elő.

Fontos erénye volt működésének, hogy a Főiskola és a Kollégium vezetése nem szólt bele a műsorszerkezetbe, a műsorkészítésbe, így jelentős önállósággal rendelkezett a Stúdió.
Tagjai és saját vezetése kiválasztása tekintetében az önszerveződést és a nagyfokú autonómiát a Főiskola, a Kollégiumi és a KISZ (párt) vezetői hármasa biztosította számukra.

A KTMF Stúdió legkiemelkedőbb, évtizedeket átívelő műsorsorozatának kezdete az 1977-es évhez köthető, amikor egy tavaszi spontán vetélkedő sikerére alapozva 1977. november 23-án megrendezték az első, immár megfelelő forgatókönyvvel alátámasztott vetélkedőt, melyen 3 csapat versengett egymással, s mely a "Szerdai DILI" nevet kapta.

1978 őszétől már 4 csapat játszott egymás ellen, a kollégium 4 társalgójában kialakított helyszíneken. Így a stúdió hálózatán keresztül azok is figyelemmel kísérhették a vetélkedőt, akik nem fértek be a társalgókba.  A stúdió és a társalgók közötti jelátvitelt ekkor még ideiglenes lengő kábelekkel oldották meg.

A vetélkedő csapatai a főiskolába plántált természetes, mondhatni antagonisztikus ellentéteket, a kezdetektől meglévő szakmák közti versenyszellemet, rivalizálást kihasználva, a Főiskola 4 intézetéből és egy osztályából verbuválódtak. Igy kisebb eltérésekkel (pl. Tanítóképzősök) sokáig az alábbiak szerint álltak fel a csapatok: 
TAI  - Távközlési és Automatizálási Intézet
KGI - Közlekedés Gépész Intézet és az MTO - Műszaki Tanárképző osztály
KÉI - Közlekedés Építész Intézet
KPI - Közlekedés- és Postaüzemi Intézet

1978 más tekintetben is mérföldkő a Stúdió életében, hisz megépült a süketszoba, ami megfelelő lehetőséget teremtett akár rádiójátékok készítésére is.

1979-ben rohamléptekkel fejlődött a DILI is, külső helyszínekkel is bővült a műsorfolyam, parkoló, később az aula, majd a „Lapos” is be lett vonva a játékba, ahol elsősorban az ügyességi vetélkedőké volt a főszerep. A csapatok elhelyezésére véglegesítették azt az 5 társalgót, ahol a félévente zajló eseményekre a csapatok és a zsűri összegyűlhetett. Ebben az időszakban épült ki a helyszínek és a Stúdió között a fixen telepített közvetlen kapcsolat. Ez a technikai bővülés lehetőséget teremtett arra is, hogy a stúdió nagyobb létszámú közösségi műsorok közvetítésére is vállalkozhasson. Író-olvasó találkozó, a Győri Balett bemutatkozása, koncertek, stb.

1980 nyarán a Magyar Rádió úgy ítélte meg, a KTMF stúdió méltó arra, hogy professzionális eszközökkel támogassa az alkotó munkát. Így került birtokunkba az első STM 200-as stúdiómagnó, egy stúdió lemezjátszó, és két profi stúdió mikrofon is.

1980. november 29. újabb határnap a KTMF STÚDIÓ és a DILI történetében. Ekkor rendezték meg az első VIDEO DILI-t. Az egymással vetélkedő 4 csapat lépéseit az első magyar „fejlesztésű” COCOM listás mikroszámítógép, az  ABC80 koordinálta ... „lóugrásokkal”.

A videotechnikát akkor még a Főiskola szervezés osztályának speciális Robur video rögzítő kocsijából kölcsönözték. A mindent elsöprő siker után azonban rohamléptekkel elindult a KTMF Stúdió saját videostúdiójának, és videó hálózatának kiépítése.

Abban az időben még a Királyi Televízió hétfőnként adásszünnapot tartott. Ezt az űrt töltötte ki a KTMF Videó Stúdiója, ami saját hiradó, élő beszélgetések, és művészeti műsorok mellett minden adásnapon filmet is vetített, mégpedig 16 mm-es mozifilmeket. Ezt a leleményes hallgatók egy átalakított videokamerán át adtak ki a kollégium zártláncú televízió hálózatára, természetesen fekete-fehérben. Ez időben bővült a stúdió két újabb helyiséggel. Az egyik a videó adások technikai közvetítő helyisége K3/V, a másik egy video műsorok közvetítésére és adáskészítésre is alkalmas helyiség volt, a K3/III emeleti mosókonyha.

1981. március 28-án a technikai fejlesztések eredményeképp, már olyan VIDEO DILIT szervezett a stúdió, amibe beágyaztak egy főiskolák közti vetélkedőt is. Az ellenfél, a Pécsi Pollack Mihály Főiskola volt.

Ez volt az országban az első olyan „amatőrök” által gyártott tévés program, amihez hasonlót addig csak a Magyar Televíziónak sikerült lebonyolítania. Technikai bravúrt és komoly szervezést igényelt a két város között megszerezni, majd felépíteni azt a mikrohullámú láncot, ami megteremtette a kapcsolatot a két helyszín technikai háttere között. Nem csak a kép és hangátvitelt, de a képváltásokat és a kamerák szinkronizációját is a KTMF Stúdiósai vezényelték, míg a Pollackosok oldalán a Magyar Televízió Pécsi Körzeti Stúdiója biztosította a technikai és személyi feltételeket. Valószínűleg a Magyar Televízió életében is ez volt az első alkalom, amikor nem az Inter- vagy Eurovízió volt a partner, hanem egy amatőrökből álló főiskolás diákcsapat. Tisztelet nekik, hogy nem becsülték le a partnert.

1981 őszén a Magyar Rádiótól újabb STM200-ast kaptunk, így a professzionális műsorkészítésnek már semmi nem szabhatott határt.

1982-ben az Orion Televízió gyártól megkapta a Stúdió az első színes televízióját, és adáskészítéshez rendszeresen kölcsön kapta a főiskola egyetlen színes videomagnóját, és kameráját. Ezzel beköltözött a a KTMF Stúdió életébe is a színes technika.

1983 tavaszán a BME Schönherz kollégiumával szerveztek Video DILIT a KTMF Stúdiósai, amit még egyszer 1985 tavaszán megismételtek.

Az első pár év dinamikus fejlődése hosszú évekre kijelölték a KTMF Stúdió műsorkészítési filozófiáját, és egyben a DILI vetélkedőnek célját, stílusát, tartalmi elemeit, az intézetek közötti vetélkedés szervezett formáját.

Ebbe a töretlenül felfelé ívelő folyamatra az oktatás körének kiszélesítése, a kreditrendszer bevezetése, a klasszikus szakok és intézetek felbomlása, átstrukturálása vetett először árnyékot. Megnőtt a hallgatói létszám, ezáltal a központi kollégiumban a létszám egyre kisebb része fért el, erodálódott a korábbi főiskolára oly jellemző összetartó, és összekovácsoló erő, így idővel más, új típusú kapcsolati rendszerek alakultak ki a hallgatók között.

Ennek hatására a DILI is átformálódott, már csak egy szűkebb hallgatói kör számára jelentett szórakozást, később szervezése kicsúszott a Stúdiósok kezéből, átkerült a Hallgatói Önkormányzathoz, több napossá vált, és része lett a SZE napoknak. Végül a 2003.04.06-10. között zajlott 46. rendezvény végeztével nyugalomba vonult.

A rendszerváltás utáni média túlburjánzással, a rádiózásban és a televíziós műsorkészítésben végbement forradalommal, majd az internet határtalan fejlődésével a KTMF Stúdió korábbi, a hajdani főiskola életében betöltött meghatározó szerepe háttérbe szorult. Egyre inkább a különféle rendezvények kiszolgálása felé tolódott el fő tevékenysége, bár a műsorszórást soha nem adta fel.

A 2010-es évek stúdiósai komoly munkába kezdtek, hogy a KTMF Stúdió műsorszerkezete ismét a kezdeti célok elérése irányába fejlődjön tovább, és széles hallgatói közösséget tudjanak megszólítani ez által.

Az Alapítvány ezért karolta fel a kezdeményezést, hogy a KTMF Stúdió közreműködésével 7 év szünet után, a régi alapokon, de új köntösben útjára indítsa a 21. század egyetemi vetélkedőjét a DILI2010-et, generációs hidat építve a régmúlt DILI vetélkedőin résztvevő egykori diákok, és a mai kor hallgatói között.

A KTMF Stúdió Alapítvány küldetése, hogy ezt a munkát tapasztalatával, kapcsolatrendszerével, gazdasági potenciájával segítse, egyúttal segítsen megőrizni, és fejleszteni valamint megőrizni azt a tudást, azt az értékrendet, és azokat az értékeket, amely az évtizedek alatt felgyülemlett a KTMF Stúdióban.